Współczesne systemy monitoringu sieci
(potocznie zwane NMS, z ang. Network Monitoring Systems) posiadają wiele możliwości powiadamiania o zmianie statusu monitorowanych urządzeń za pomocą sprzętowej bramki sms. Najczęściej wykorzystywane są powiadomienia typu push (w interfejsie graficznym systemu NMS lub w aplikacji mobilnej), wiadomości email, wiadomości SMS.
System NMS za pomocą tych kanałów powiadamia odbiorców o
- wykrytych brakach odpowiedzi,
- przekroczonych dopuszczalnych progach wykorzystania zasobów
- innych nietypowych sytuacjach w środowisku systemów IT.
Co w przypadku kiedy awarii ulega łącze Internetowe?
Czy wówczas odbiorcy komunikatów z systemów NMS tracą możliwość reagowania, ponieważ kanały alarmowania zostają przerwane?
Czy taka sytuacja może negatywnie wpłynąć na ciągłość procesów biznesowych w firmie?
Jeśli chcemy zredukować do minimum sytuacje, w których alarmy z systemu NMS nie docierają do odbiorców, należy w posiadanym systemie NMS zdefiniować drugi kanał powiadamiania jako backup do głównej metody informowania o krytycznych awariach.
Przykładowo, jeśli jako głównej metody powiadamiania o alarmach w systemie NMS używamy powiadomień push, należy ustawić drugi – zapasowy kanał powiadamiania wykorzystujący wiadomości SMS.
Aby taka konfiguracja była niezawodna, zaleca się by wiadomości SMS wysyłać bezpośrednio do sieci 3G/4G wykorzystując do tego celu sprzętową bramkę SMS.
Sprzętowe bramki wysyłają wiadomości SMS bezpośrednio do operatora (niepotrzebne jest połączenie internetowe), co pozwala na skrócenie ścieżki krytycznej do minimum pomiędzy serwerem NMS a siecią 3G/4G. Skracając ścieżkę krytyczną informacji zwiększamy niezawodności całego kanału powiadamiania. Przy odpowiednim ustawieniu opóźnienia dla drugiego kanału powiadamiania, możemy uniknąć podwójnych alarmów reagując na czas na alarm z pierwszego kanału.
Przykładem sprzętowej bramki SMS jest urządzenie SMSEagle. Bramka polskiego producenta umożliwia automatyczną wysyłkę alertów SMS, tokenów SMS, konwertowanie wiadomości email na SMS.
Urządzenie jest wyposażone w zewnętrzną antenę, co jest szczególnie ważne w miejscach ze słabym zasięgiem sieci (serwerownie, centra danych). Wewnętrzny agent SNMP umożliwia monitorowanie wydajności bramki. Sprzętowa bramka SMSEagle może pracować w klastrze HA (ang. High Availability), który dodatkowo zwiększa niezawodność takiego rozwiązania. Urządzenia SMSEagle są powszechnie stosowane przez profesjonalistów IT, którzy stawiają na niezawodność i łatwą integrację z istniejącymi systemami.
Ze względu na gotowe pluginy do ponad 30 systemów NMS & Auth, jest to niezwykle przydatne narzędzie dla administratora IT.
Radosław Janowski
SMSEagle